Ruinele Manastirii Chiajna

De cativa ani priveam din drumul meu zilnic Buftea – Bucuresti (facut cu trenul) o ruina in departare, asezata in mijlocul campului. Ruina ma fascina si imi doream sa ajung sa o vad de aproape. Vara asta am plecat intr-o calatorie mai lunga: Bucuresti – Craiova; Craiova – Petrosani (avand ca destinatie finala masivul Parang). Intamplarea a facut ca linia ferata Bucuresti – Craiova sa treaca foarte aproape de aceasta ruina masiva. Asta a facut sa-mi planific deja o vizita…

Iata ca am ajuns! Marea surpriza a fost ca in interiorul acestei ruine, doi calugari efectuau o slujba religioasa. Totodata existau si cativa credinciosi… Din cauza asta nu am putut efectua fotografiile pe care mi le doream. Totusi am reusit sa fac cateva poze si sa filmez cu aparatul foto ruina in toata splendoarea ei.

Ce gasim pe wikipedia: Mănăstirea Chiajna este o biserică în ruină, aflată la marginea Bucurestiului, în jurul căreia circulă legende cum că ar fi blestemată.

În Lista monumentelor istorice 2004 din Municipiul Bucureşti, la nr. crt.91, cu codul LMI 2004: B-I-s-A-17884 UT, este înscrisă Mănăstirea Chiajna, Giuleşti Cartierul Giuleşti, cu amplasamentul pe malul nordic al Dâmboviţei, suprapus de Şoseaua de centură şi de str. Poiana Trestiei; carou cadastral 3 – 4.

Construcţia Mănăstirii Chiajna a început în timpul domniei lui Alexandru Ipsilanti  (1774-1782) şi a fost finalizată în timpul domnului fanariot Nicolae Mavrogheni  (1786-1790).

A fost construită în stil neoclasic, având dimensiuni mari pentru acea vreme: 43 metri lungime si 18 inaltime, ziduri groase de 1 si 2 metri. Urma să să fie unul dintre cele mai importante lăcaşuri de cult româneşti ale vremii, însă nu s-a întâmplat aşa. Preoţii nu au slujit niciodată în ea, fiind bombardată de către turci chiar înainte de sfinţire. Aceştia crezuseră că acolo ar fi fost mai degrabă o cetate, şi din acest motiv au încercat să o distrugă. Astfel, toate actele ei au ars în întregime. Cu toate acestea, construcţia a rămas în picioare. Abia la cutremurul din 1977 s-a prăbuşit turla.

Mănăstirea a fost părasită pe timpul ciumei din vremea domniei lui Alexandru Ipsilanti. Alte surse susţin că mănăstirea funcţiona în 1792, dar a fost părasită în vremea ciumei, cand domnitor era Mihai Sutu. Deşi ruina a rezistat parţial la bombardamentul turcilor, a rămas foarte fragilă, cupola ei căzând la cutremurul din 1977. Astăzi, la fiecare câteva minute, trec avioane exact pe deasupra bisericii, la altitudine foarte joasă. Din acest motiv, dar mai ales pentru că este amplasată la mai putin de 20 de metri de calea ferată Bucureşti – Craiova, mănăstirea are de suferit enorm, căramizi picând aproape zilnic din ea.

Unii arhitecţi sunt de părere că mănastirea poate fi restaurată, pentru că o biserică ridicată din temelii ar costa mult mai mult. Ruina a ajuns obsesia multor fotografi, impresionând prin dimensiunile sale uriaşe (43 metri lungime, 18 inaltime, ziduri groase de 1 si 2 metri). Mulţi alpinişti vin la ea pentru a o escalada.

Despre Ionut Macelaru

Nu-mi place sa vorbesc despre mine fiind un tip destul de modest.Pe parcurs cei ce vor fi interesati de materialele de pe acest blog, vor avea ocazia sa-si faca o parere despre omul din spatele randurilor scrise...
Acest articol a fost publicat în Calatorii... și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

8 răspunsuri la Ruinele Manastirii Chiajna

  1. Camelia zice:

    Un loc super interesant! Ca si tine am trecut de foarte multe ori prin zona dar nu am ajuns niciodata. Imaginile filmate m-au facut sa planific deja o excursie in weekend-ul asta. Apropo, e adevarata faza cu avioanele ce trec pe deasupra la mica inaltime? Ma gandesc deja la o sedinta foto 😉
    Am si eu o intrebare: ce piesa muzicala e pe fundalul clipului? Suna interesant..

    • Ionut Macelaru zice:

      Sunt de acord cu tine; locul e deosebit, exceptand groapa de gunoi aflata la o oarecare distanta. Daca s-ar planta copaci in jurul ruinei, ar mai atenua mirosul. Ruina e interesanta prin insasi istoria ei. Ma bucur ca ti-a placut clipul: fondul muzical e asigurat de William Orbit iar titlul piesei este In a Landscape. Piesa este o transpunere electronica dupa piesa cu acelasi nume a lui John Cage. Povestea cu avioanele ce zboara la joasa inaltime este adevarata, de fapt din ce am observat eu, exista un culoar aerian pentru navele ce se pregatesc de aterizare. Din cauza asta zburand la mica inaltime. Data viitoare cand zbor incerc sa vad daca trec pe deasupra ei :-).

  2. Camelia zice:

    Am reusit sa ajung intr-o zi de duminica si am participat si la slujba religioasa improvizata in interiorul zidurilor ramase. Ca si tine nu am putut face fotografii inauntru, din respect pentru cei prezenti. Nu sunt credincioasa si am ramas putin uimita de ceea ce am vazut acolo. Cei ce participau la slujba erau transfigurati la fata (sa nu-mi fie cu suparare dar erau genul ala de credinciosi bolnavi de credinta; exista un termen dar imi scapa…). Locul e interesant si merita vazut. Am observat si un lucru ciudat: Toata ruina (de fapt partea de sus) era acoperita de un stol de ciori ce dadeau un aer sinistru. Pacat ca Ministerul Culturii sau cel al cultelor nu se ocupa de resturarea monumentului.

    • M-a amuzat comentariul tau: pai de ce sunt atat de multe ciori? Pai nu ai simtit nici un miros greu? E groapa de gunoi (Giulesti parca…) la o distanta destul de mica.
      Stiu ce vrei sa spui in privinta celor prezenti la slujba… nu judec pe nimeni… Eu totusi am facut cateva fotografii in timpul slujbei si o sa le postez in scurt timp.

      • catalinm zice:

        Va referiti la HABOTNICIE ? Nu cred,aceia nu se transfigureaza la fata .Probabil sunt credinciosi autentici,persoane cu un interior cu adevarat religios sau mistic. Exista astfel de oameni pentru care religia este importanta.Eu de exemplu nu sunt o fire religioasa ,nu am rabdare sa particip la slujbe ,dar ii inteleg pe cei care fac asta .Habotnicii in schimb doar respecta niste ritualuri urmandu-le orbeste fara sa creada in ceea ce fac sau fara sa incerce sa-si explice nimic.
        Potrivit legendei, preoţii nu au apucat să slujească niciodată aici, din cauză că mănăstirea a fost atacată de turci înainte de a fi sfinţită.
        Se spune ca locul este blestemat in jurul lui intamplandu-se destule fenomene negative sau stranii. Nu stiu daca este adevarat nu am verificat si nici nu vreau sa verific.

  3. Nu am inteles daca cele de mai sus sunt scrise catre mine sau catre Camelia:
    Eu nu m-am referit la habotnicie. Nu am facut decat sa raspund unui comentariu in care nu m-am exprimat decat cu puncte de suspensie… Eu sunt ateu, dar cum spui si tu: exista credinciosi autentici, persoane cu un interior cu adevarat religios sau mistic. Eu am vazut cu adevarat habotnici la slujbele de la patriarhie…

  4. catalinm zice:

    La Camelia m-am referit IONUT. a spus” sa nu-mi fie cu suparare dar erau genul ala de credinciosi bolnavi de credinta”. 🙂

  5. Am citit ,si eu,legendele despre Ruina…nu mi-am format o parere…Intimplarea face,insa,ca un foarte drag sufletului meu,parintele (monah) Gavrila,sa fie „detasat”(de la manasrirea Radu-Voda-Sf Nectarie- Bucuresti) ,spre ascultare,la Ruina,inca din 2011,si astfel sa ajung ,si eu,prin zona,spre a-l vizita.Le duc arar,un mar ,o portocala,un cartof fiert,o sticla cu apa…dupa putinta mea,nu dupa nevoile lor…
    Actualmente (16 aprilie 2012) sint la Ruina 2 monahi „detasati” de la Radu-Voda,pr staret Atanasie-pe care il stiu din vedere de citiva ani,si pr Gavrila-pe care il cunosc de vreo 3 ani-.Ei sint cei care pun bazele monahismului la viitoarea Manastire,ce va fi trainica,de asta data.Asa nadajduiesc,spre a nu le fi zadarnica osteneala( ascultarea) ,si RUGACIUNEA,celor doi monahi.
    Retineti ca la Ruina ,nu exista curent electric ,nu exista apa,nu exista sursa de incalzit,si ca acesti 2 monahi au de infruntat multe.Stiti cam cit au fost nametii in iarna ce-a trecut?Cei doi i-au infruntat ..singuri.Ei si Dumnezeu.Si ca decor ciorile despre care vorbea cineva mai sus,avioanele ce survoleaza la doar citiva metri deasupra Ruinei,trenurile care trec la nici 20 de metri ,si in rest ,gunoi cit vezi cu ochii…
    ..In vinerea Pastelui am dat fuga la Ruina ,sa-l vad pe pr Gavrila,si l-am gasit slujind Sfinta Liturghie(au facut un paraclis,intre patru pereti ce stau sa pice…,si asta vara au slujit intr-un container,iar monahii au locuit in 2 rulote).Era ora 15,00…imi zisese sa ma duc pe la 13,00,dar intirziasem si inca nu era terminata Liturghia.Pr Atanasie spovedea un ucenic.Iarasi,pt a 3-a oara n-am reusit sa schimb vreo vorba cu pr Gavrila,el fiind prins ,cu Slujirea.Si cum telefoanele nu pot fi incarcate prea des ,e cam greu de luat legatura cu ei.Cind erau la Radu-Voda,dadeam fuga,seara de seara -mai ales in POST-si mai „sporovoiam” despre una-alta,cu Pr Gavrila -om luminat ,destupat la minte,f citit si induhovnicit-cu care puteai aborda teme diverse,si gaseai raspunsuri la framintari.Cei care merg acolo,la Ruina,nu sint habotnici,sint doar citiva dintre ucenicii celor 2 monahi,care i-au urmat ,din dragoste ,si din nevoia de a le fi aproape si ei ,la greu ,celor doi monahi.Caci da,eu,cred ,ca nu le e usor.Inainte de a fi monahi(preoti) sint si ei oameni.Si au, si ei, nevoie de..prieteni,iar prietenii au si ei nevoie de duhovnici imbunatatiti,asa cum sint cei doi preoti de la Ruina.
    E bine ,daca puteti ,nu numai sa survolati cu avionul si sau sa va cautati un loc pentru sedinte foto,ci sa va duceti acolo,la Ruina ,cu o piine sub brat,(chiar de-ar fi sa fie data si ciinilor,caci ciinii aceia ii pazesc pe cei 2!!!,deci trebuie hraniti),cu o sticla de apa minerala,cu un sapun,cu un sul de hirtie higienica,cu cadele din parafina(ca nu au lumina ,curent electric si poate le e de trebuinta pt a mai citi si ei seara ,dupa plecarea oamenilor),luminari,sau cu vreun litru de gaz pt lampa.Am dat doar niste exemple.Dar cei ce doresc se pot face CTITORI daruind orice.A darui nu apartine unui anumit cult…
    Drum drept si ..LUMINA!
    Ivana C

Lasă un răspuns

